Skyline Amsterdamse Zuidas verrijkt met iconisch hotel nhow Amsterdam RAI

OMA, COD, NH Hotel Group winnen Zuidas-tender RAI Hotel

28 APRIL 2015, AMSTERDAM

Dinsdag 28 april 2015 hebben Zuidas, gemeente Amsterdam en Amsterdam RAI de winnaar van de tender voor het RAI hotel bekend gemaakt. Gekozen is voor NH Hotel Group met hun vernieuwende concept nhow. Het hotel wordt ontwikkeld door COD en is ontworpen door OMA, het bureau opgericht door Rem Koolhaas.

In juni 2014 schreven gemeente Amsterdam en Amsterdam RAI een tender uit voor het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van een ´headquarter’ hotel bij de RAI. Niet minder dan elf consortia schreven in, waarbij de kwaliteit van de inzendingen zonder uitzondering hoog was. Alle partijen scoorden hoog op een horeca functie op de bovenste etage. Het winnende concept van OMA, COD en NH Hotel Group sprong er uit vanwege toevoeging van bijzondere faciliteiten zoals een televisiestudio, maar ook galerie, beeldentuin, spa, restaurant en bar. Maar bovenal vanwege het iconische ontwerp.

Waardevolle aanvulling voor de stad
Directeur van COD Gert-Wim Bos: "Als COD zijn we samen met ontwikkelingspartner Being Development trots en vereerd dat de gemeente Amsterdam en de RAI voor ons plan hebben gekozen. Met het spectaculaire concept nhow Amsterdam RAI en het iconische ontwerp van OMA wordt de skyline van Zuidas verrijkt en zal het hotel een waardevolle toevoeging zijn voor de stad en voor de RAI."

De start van de bouw van dit 91 meter hoge hotel staat gepland voor medio 2016. Het hotel komt op de locatie in de driehoek die begrensd wordt door de Europaboulevard, de ringweg A10 en Amsterdam RAI Convention Centre.

Spraakmakend ontwerp
OMA heeft een ontwerp gemaakt dat naadloos aansluit bij het huidige RAI-complex en tegelijkertijd een nieuwe, moderne uitstraling biedt. OMA partner Reinier de Graaf: "Sinds het ontstaan van de Zuidas heeft Amsterdam RAI behoefte aan een 'nieuw' stedelijk gezicht. De prominente reclamezuil ´het Signaal´ leverde de inspiratie voor het nieuwe nhow Amsterdam RAI hotel: zowel onderdeel van de nieuwe context als uitbreiding van Amsterdam RAI zelf."

nhow Amsterdam RAI
Met 650 kamers wordt nhow Amsterdam RAI het grootste hotel van de Benelux. Een nhow-hotel past zich 24/7 als een kameleon aan, aan het ‘nu’. Door baanbrekend design, een onderscheidende programmering en state-of-the-art faciliteiten is een verblijf in nhow een unieke beleving. Voor nhow Amsterdam RAI is het thema ‘On Air’ gekozen, waarmee de focus ligt op connectiviteit, innovatie en media in de breedste zin van het woord.

Maarten Markus, Managing Director van NH Hotel Group, ziet de komst van nhow Amsterdam RAI als een enorme aanwinst voor het meer dan 375 hotels tellende portfolio van de keten: “Met 650 kamers, 25 verdiepingen en een multimediastudio op 91 meter hoogte, zullen we samen met onze partners de Amsterdamse skyline verrijken. Na nhow Milaan, nhow Berlijn en nhow Rotterdam zal ook het iconische nhow Amsterdam RAI een hotspot zijn voor zowel zakelijke- als leisure gasten, waar uitmuntende gastvrijheid, verrassing en gastronomie dag en nacht ‘On Air’ zullen zijn.”

Landmark voor Zuidas
Gemeente Amsterdam streeft naar een groter en gevarieerder hotelaanbod, beter verspreid over de stad en ziet grote meerwaarde voor de stad om op deze locatie in Zuidas een hotel met bijbehorende faciliteiten te realiseren. Klaas de Boer, directeur Zuidas, gemeente Amsterdam, “Zuidas is blij met de uitkomst van deze succesvolle tender, de inzendingen waren van hoge kwaliteit, maar deze sprong er echt uit. Het ontwerp van OMA vormt straks de markante oostelijke toegangspoort tot Zuidas en zal de aantrekkelijkheid van Zuidas en RAI voor internationaal zakenverkeer verder verhogen”

Headquarter hotel
Voor Amsterdam RAI wordt een langgekoesterde wens nu realiteit. Algemeen directeur Hans Bakker: “Het RAI hotel geeft invulling aan onze ambitie om een zogeheten ´headquarter´ hotel te realiseren op het RAI-terrein. Dit hotel wordt de uitvalsbasis voor organisatoren, exposanten en bezoekers van grote, meerdaagse internationale evenementen. Dankzij het iconische ontwerp van OMA en de 24-uursbeleving die nhow Amsterdam RAI toevoegt aan het RAI-complex, wordt Amsterdam RAI als locatie nog aantrekkelijker. Hierdoor zijn wij in staat om onze concurrentiepositie op de internationale beurzen en congresmarkt te versterken en zo onze spin off richting de stad Amsterdam verder te vergroten.”

Toekomstvisie
De ontwikkeling van het RAI Hotel komt voort uit de Ruimtelijke Toekomstvisie RAI die in 2011 door Zuidas en Amsterdam RAI gezamenlijk is vastgesteld.

Citaten
"Met 650 kamers, 25 verdiepingen en een multimediastudio op 91 meter hoogte, zullen we samen met onze partners de Amsterdamse skyline verrijken. Na nhow Milaan, nhow Berlijn en nhow Rotterdam zal ook het iconische nhow Amsterdam RAI een hotspot zijn voor zowel zakelijke- als leisure gasten, waar uitmuntende gastvrijheid, verrassing en gastronomie dag en nacht ‘On Air’ zullen zijn." Maarten Markus, Managing Director of NH Hotel Group Benelux, UK, France, USA & Africa
"Het RAI hotel geeft invulling aan onze ambitie om een zogeheten ´headquarter´ hotel te realiseren op het RAI-terrein. Dit hotel wordt de uitvalsbasis voor organisatoren, exposanten en bezoekers van grote, meerdaagse internationale evenementen. Dankzij het iconische ontwerp van OMA en de 24-uursbeleving die nhow Amsterdam RAI toevoegt aan het RAI-complex, wordt Amsterdam RAI als locatie nog aantrekkelijker. Hierdoor zijn wij in staat om onze concurrentiepositie op de internationale beurzen en congresmarkt te versterken en zo onze spin off richting de stad Amsterdam verder te vergroten." Hans Bakker, Algemeen directeur Amsterdam RAI
"Zuidas is blij met de uitkomst van deze succesvolle tender, de inzendingen waren van hoge kwaliteit, maar deze sprong er echt uit. Het ontwerp van OMA vormt straks de markante oostelijke toegangspoort tot Zuidas en zal de aantrekkelijkheid van Zuidas en RAI voor internationaal zakenverkeer verder verhogen." Klaas de Boer, Directeur Zuidas, gemeente Amsterdam